Guldläge

Enligt min pappa har jag ett guldläge. Visst låter det bra? Guldläge... det måste vara så bra det bara kan bli.

Guldläget handlar om att välja vad man ska göra när man blir stor. Och det har alltid varit lite trevligt att fundera på. Man har alltid kunnat säga att man ska bli delfinskötare... eller sångerska... eller stridspilot.... eller författare. Det har inte varit så viktigt. Sen helt plötsligt så äger man många kilo utbildningskataloger. Någon eller några tycker onekligen att det är dags att göra ett val. Ett riktigt val. Det visar sig samtidigt att alla drömyrken/utbildningar kräver 20,0. Shit! Som medelmåtta får man istället börja sätta sig in i vad en hortonom, cytodiagnostiker eller nutritionist gör. Och fortfarande, finns det nån som på ett tydligt sätt kan förklara vad en civilingengör sysslar med?

Jag vill inte ha nått guldläge. Jag vill gå i femman och fortfarande vilja bli deckarförfattare. Då hade man det ganska bra. Då hade man guldläge.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0